3/07/2017

George R. R. Martin: Kardok vihara


Eredeti cím: A Storm of Swords
Eredeti megjelenés: 2000
Megjelenés: 2014
Kiadó: Alexandra
Sorozat: Tűz és Jég Dala III.
Oldalszám: 1184

"A Trónok harcában megismertünk egy ősi királyságot, amelyet könyörtelen férfiak és nők hatalomvágya marcangolt. A Királyok csatájában kiéhezett ragadozóként söpört végig a birodalmon a háború, a mágia és az őrület. Most pedig, ahogy a hatalomért folytatott embertelen küzdelem viharos tetőpontjához közeledik, a megtépázott és megosztott királyság kénytelen szembenézni legszörnyűbb ellenségével, egy ellenséggel, amely a síron túlról érkezik…"

Nemrég ismerkedtem meg a Tűz és jég dala sorozat világával és a kezdeti nehézségek után egyből magával ragadott. Hihetetlen, ahogy George R. R. Martin ír. Minden a végletekig kidolgozott a szereplőktől kezdve, egészen az utolsó fűszálig.

A Kardok viharát nagy reményekkel vettem kézbe, és lehetetlen volt nem észrevenni, hogy egy féltéglával állok szemben. Kíváncsi voltam, hogy mit fog tartogatni egy ekkora könyv, mennyi bonyodalomba fogok belekeveredni és mi lesz a végkifejlet.

(forrás)
Jó volt újra elmerülni ebben a világban, Martinnak még a tájleírásait is nagyon szeretem. Viszont ez most nem volt így. Erősen két részre tudnám osztani a könyvet, kb. a közepétől éles váltást éreztem.
Az első felén majdnem két hónapomba került átrágni magam, annyira eluntam és nem tudtam rá figyelni. Persze történtek érdekes dolgok, de mindig eluntam.
A második felétől, mintha a homlokára csapott volna az író és rájött, hogy ideje egy kis izgalmat is belecsempészni a művébe, ezután csak úgy záporoztak az események és a hullák is.
Nem írok arról, kik haltak meg ebben a részben. A sorozat jelmondata is lehetne: Ne kedvelj meg senkit, úgyis meghal! Van benne valami... Most is csak hápogtam, hogy ezt nem teheti meg..de igen, ő az író. Csúnya dolog, de egy szereplő halálát kimondottan nem sajnáltam. Nagyon utáltam szegényt.
A második felétől már alig vártam egy-egy új fejezetet, mivel mindegyikben vagy meghalt valaki vagy nagy horderejű dolog történt. Sokszor nem is hittem el, hogy az illetők tényleg meghaltak...lapozgattam előre, hogy majd kiderül, hogy megmenekültek vagy valami...nem...nem menekültek meg.

"A kisemberek azt átkozzák el, amit nem értenek."

(forrás)
Az előző részben nem tudtam meg, hogy mit jelent a Valar morghulis, örültem, hogy ez végre kezd kikristályosodni.
Ebben a könyvben leginkább Jon, Jaime, Bran, Sam, és Arya kerül előtérbe. Ezáltal többet tudunk meg a Falról és a Falon túli világról. Erre nagyon kíváncsi voltam, érdekes dolgok derültek ki.
Sokaktól hallottam, hogy Jaime karakterét meg fogom kedvelni... a hajvonalamig szaladt a szemöldököm, de tényleg így lett. Nem mondom, hogy megszerettem de már egyáltalán nem olyan ellenszenves szereplő, mint volt.
Sansa esett még át nagy fejlődésen. Eddig nagyon nem bírtam. Nem mondom, hogy nincsenek még idegesítő megnyilvánulásai, de határozottan fejlődik.
Brannak és Samnek nem adtam volna ennyi fejezetet, sűrűn nyafogtak mindketten, viszont csak általuk lehetett megtudni, milyen történések folynak a birodalom távoli sarkaiban.
Dany is megjelent néha-néha. Üdítő volt a sárkányokról olvasni, örülök, hogy újra megjelentek. Westerostól távol felpörögtek az események, egy teljesen más világ, más harcokkal. Szeretem Danyt, egyre erősebbé válik. Megdöbbentem, milyen titkokra derült fény.

"– Bárki tud olvasni, uram – mondta Pylos mester. – Sem varázserő, sem előkelő származás nem szükségeltetik hozzá."

Ezt a kötetet éreztem a leggyengébbnek az eddigi három közül, bár a második fele ebben egy kicsit megingatott. Talán ebben a részben halt meg a legtöbb fontos szereplő, ez kétségtelenül kiszámíthatatlanná és izgalmassá változtatta az eseményeket, de az elejét nem tudtam elfelejteni, tényleg erőltetnem kellett, hogy haladjak.
Lehet szerencsésebb lett volna rövidebbre fogni, a kevesebb néha tényleg több.
Mégsem tudok kevesebb csillagot adni, mivel mégis a Tűz és jég daláról van szó. A hangulat ugyanúgy beszipantott, mint az eddigiekben is.

Értékelésem: 4 / 5





0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése