11/15/2021

Interjú Karády Annával


Karády Anna első könyve, A füredi lány még év elején jelent meg az Álomgyár Kiadónál. Engem azonnal levett a lábamról a gyönyörű borítóval és az ígéretes fülszöveggel.

A történet az 1700-as éveket és napjainkat keveri egy izgalmas történelmi romantikusban, amelyben főhősünkkel, Annával visszautazunk az időben és az 1700-as évek Magyarországába és megpróbáljuk túlélni az elénk kerülő nehézségeket.

Elképesztően megszerettem a történetet (a teljes értékelésem >itt< elolvasható.) és Karády Anna az egyik kedvenc magyar írómmá vált.
Ebből kifolyólag már régóta dédelgettem az ötletet, hogy interjút készítek az írónővel, így a sorozat második részének megjelenésével, úgy éreztem elérkezett az idő és szerencsére Anna is elfogadta a megkeresésem.

Fogadjátok szeretettel Karády Annával készült interjúmat, amelyben A füredi lányról, A füredi földesúrról és úgy általában az írásról is beszélgettünk:


1.      Hogyan jutottál arra a döntésre, hogy megírd az első könyved? Milyen kihívásokkal járt?

Sok dolog együttállásának az eredménye: volt időm, kedvem, és a csillagok is úgy álltak…  Nem tudtam, mekkora fába vágom a fejszémet, a kezdők lelkesedése fűtött, ami eljuttatott a kiadóig, hála az égnek. A legnagyobb kihívás az idő – nagyon szeretek írni, ám az írás időigényes és hosszú folyamat, eltökéltséget és szorgalmat kíván.


2.      Hogyan születtek ilyen különleges külső- és belső borítók? A kezdetektől fogva így képzelted el a sorozatot? Mennyire volt szabad kezed abban, hogy milyenek legyenek?

Szerencsém van a kiadóval és a kreatív szakembereivel, mert kezdettől fogva nagy az összhang: én megálmodom, ők készítenek egy tervet, ami nagyjából már tetszik is nekem, utána már csak finomhangolunk. A borítók az én ötleteim alapján készültek, az én ízlésemet tükrözik, de a profi kivitelezés az ő asztaluk.


3.      Gondoltad volna, hogy A füredi lányt ennyien a szívükbe zárják majd? Hogyan éled meg?

Álmomban sem mertem  gondolni, és azóta is van olyan nap, mikor alig hiszem el ezt az egészet … Ezúton is hálásan köszönöm, hogy bizalmat szavaztatok egy elsőkönyves szerzőnek! Az írásban megtaláltam magamat, soha nem szeretném abbahagyni…


4.      Egészen az ötlettől, a könyv(eid) megjelenéséig melyek voltak a kedvenc pillanataid?f

Egy pillanatra nagyon emlékszem: amikor Mihály Annával találkozik. Azt hiszem, ugyanúgy izgultam, mint az olvasó, hogy mi fog ebből kisülni…

5.      Honnan eredeztethető a helytörténet iránti szereteted, amely átfonja a történeteid?

Kíváncsi és tudásra szomjas lélek vagyok, rettentő sok dolog érdekel, és a környezetem, amelyben élek, az kifejezetten. Balatonfüred annyi kincset őriz a múltban és a jelenben egyaránt, hogy nem győzők én is  csodálkozni a felfedezett dolgokon.

6.      A füredi lány esetében, hogyan született meg a könyv ötlete? Mi inspirálta? Miért az 1700-as évekre esett a választásod?

A 18. század elején még a felvilágosodás gondolata is csak gyerekcipőben járt, és én ezt az időszakot akartam elmesélni – a sötétebb árnyalatokat. Az Oroszy-család és Fürdő története is inspirált. Az időutazásra pedig azért volt szükségem, mert nem egy 18. századi történetet akartam elmesélni, hanem egy másik világot akartam bemutatni a 21. századi embernek.

7.      Hogyan formáltad meg Anna karakterét? Melyik tulajdonsága volt a legfontosabb?

Anna egy bátor, erős nő, aki nem hal bele a felfoghatatlan eseményekbe. Egy hősnőt alkottam – egy olyan női talpraesett karaktert, aki képes a 18. századot túlélni. A legfontosabb az, hogy mennyire képes szeretni…

8.      A füredi földesúr megmutatja, hogy milyen a „happy end” után. Együtt felültünk az érzelmi hullámvasútra az Oroszy házaspárral. Miért érezted fontosnak, hogy erre kanyarodjon a történet?

Minden valóságos történet erre kanyarodik, mert az élet hullámvasút, nincsen olyan, hogy csak fel, és fel és fel. Tele van az utunk nehézségekkel, döntésekkel, és áldozatokkal. Nem azok vagyunk, amit gondolunk magunkról, hanem azok, amit cselekszünk – Anna és Mihály tettei pont ezekről szólnak: az ember gondol valamit, hogy milyen, majd jön a kihívás, és tettei megmutatják, mi is lakik a szívében. Minden döntés egy választás, ez a történet ezt is mutatja…

9. Van valamilyen rituáléd, szokásod írás előtt, esetleg kedvenc helyed/napszakod?

Nincsen. Legjobban éjjel szeretek írni.

10. A füredi lány története A füredi gyermek után sajnos véget ér. Van esetleg a tarsolyodban egy másik történet? Várhatunk-e további Karády Anna könyveket? 

Igen, szeretnék írni továbbra is –a történelmi vonalat nagyon szeretem, remélem, mások is szívesen olvasnának ilyen történeteket.



Nagyon szépen köszönöm az írónőnek, hogy időt szánt a kérdéseimre és lehetőséget adott, hogy ez az interjú megszülethessen. :) 

Aki esetleg még nem ismerné A füredi lány sorozatot és szereti a történelmi romantikus könyveket, annak maximálisan tudom ajánlani. Engem teljesen elvarázsolt, bármikor a kezembe veszem egyből körülfon a hangulata. Jövő nyáron pedig érkezik A füredi gyermek, amely lezárja a trilógiát, már alig várom, hogy megtudjam, merre kanyarodik Anna és Mihály közös utazása :)

Az írónő közösségi oldalai:

Kép az írónőről:

2 megjegyzés:

Németh Barby írta...

Nagyszerű interjú lett! Anna valóban rendkívüli szerző, rögtön az első regényével beírta magát az én szívembe is.:)

Wandamaci írta...

Köszönöm szépen! :) Alig várom a további műveit *.*

Megjegyzés küldése