9/27/2019

On Sai interjú



Már el is érkezett a második Könyvmolyképzős Blogger napunk és ennek keretében On Sai írónő került a kérdéseink kereszttüzébe.
Szintén egy egész napig tehettünk fel neki kérdéseket, amelyeket készséggel és kimerítően meg is válaszolt, a tőle megszokott humorral fűszerezve.

Az írónőről:


On Sai saját honlapján a következőket írja magáról:

"Író, szerkesztő, viselkedéselemző. 2004-től a fantasztikus irodalom aktív tagja, 2011 óta a Könyvmolyképző Kiadónál az Aranymosás tehetségtámogató projekt vezetője. Sci-fi és fantasy történeteket ír több korosztálynak."

"Íróként főleg a fantasztikum érdekel, realista írásaim csak istenes novellák vannak. Nem igazán írónak, hanem történetszövőnek tartom magam. Világ életemben történeteket meséltem magamnak, aztán felnőve jött egy sztori - a Szivárgó sötétség sorozat -, amiért megtanultam írni, szavakká formálni a gondolatokat. Ma már több korosztálynak írok, szeretem ezt a sokszínűséget, a fantasztikum pedig azért vonz, mert lenyűgöző dolog új világokat teremteni."

Eddig megjelent könyvei:
Felnőtteknek szóló regények (Arany pöttyös):
Calderon, avagy hullajelölt kerestetik (Könyvmolyképző, 2012)
Calderon, avagy felségáruláshoz bricsesz dukál (Könyvmolyképző, 2013)
Scar (Szivárgó sötétség sorozat 1. - Könyvmolyképző, 2013)
Lucy (Szivárgó sötétség sorozat 2. - Könyvmolyképző, 2014)
Szürke szobák (Szivárgó sötétség sorozat 2,5. - Könyvmolyképző, 2016, kisregény)
Miogin bázis (Szivárgó sötétség sorozat 2,7 - Könyvmolyképző, 2017, kisregény)

Young adult (Vörös pöttyös):
Apa, randizhatok egy lovaggal? (Könyvmolyképző, 2015)
Esővágy (novelláskötet, Könyvmolyképző, 2016, novelláskötet)

Gyerekkönyv:
Segítség, támadnak a betűk! (Könyvmolyképző, 2018)

Íróknak szóló könyv:
A siker tintája. Kalandos lépések az írói karrier útján (Könyvmolyképző, 2017)

Novellák:
Utálom a hétfőt! (Érints meg! antológia, Könyvmolyképző, 2017)
Termékvisszahívás (sci-fi, Galaktika, 2013. febr.)
Az emlékkufár (sci-fi, Galaktika, 2011. szept.)
Áldott légy, Szent Struktúra! (sci-fi, Galaktika, 2011. febr.)
Inga (sci-fi, Galaktika, 2010. márc.)  
Fényt! (sci-fi, Hihetetlen, 2010. máj.)
Szemünk fénye (sci-fi, Galaktika, 2009. okt.)
Mimikri (sci-fi, Galaktika, 2008. máj.)
Csak mi, lélekharcosok (sci-fi, Szőrös Kő 2008/2)
Csak egy mottó (sci-fi, Avana Arcképcsarnok, 2007)
Nyolc négyzetméter a világ (sci-fi, Erato antológia, Delta Vision kiadó, 2007)
Esővágy (fantasy, Erato antológia, Delta Vision kiadó, 2007)
Hogyan ölne Jung? (sci-fi, Új Galaxis 11, 2007)
A fajellenőr (Ellenérdek antológia, Cherubion kiadó, 2007)

Interjú:

Ahogy az előző interjú során is, a saját és a többi blogger kérdéseit vegyesen olvashatjátok:

Miért választottad az On Sai írói nevet? Miből/Hogyan alakult ki ez a név?
Egyszer az ősidőkben Bonsai e-mail címet szerettem volna, de kétszer elütöttem, így lett onsai. Később, kb 2007-ben elkezdtem blogolni, és ezt a nevet választottam. Soha nem gondolkoztam írói álnéven, így meglepetéskét ért, hogy életem első megjelenő novellájánál felhívott a szerkesztő, és kérdezte, milyen angolszász álnév legyen, merthogy akkoriban nem lehetett magyar névvel ott publikálni. Rávágtam, B. Onsai. Kérdezte, biztos? Mondtam, aha, naná :D Persze aztán más szelek fújtak, és más helyeken meg saját névvel jelentem meg. Majd jött az első regény, és előjött, hogy túl általános a nevem. Nem jutott eszembe, hogy magyaros álnevem is lehetne, hanem előhúztam a jó öreg onsai nicket. Hát, így esett a dolog.

Több műfajban is írtál már könyvet. Melyik áll hozzád a legközelebb?
A humor megy a legkönnyebben, és a szereplők kijátszása egymás ellen, vagyis a Calderon történetek. Amikor írtam, olyan érzés volt, mint hátradőlni, és hülyeségeket beszélni.
A legnehezebb gyerekkönyvet írni. Minden zsánerváltáskor gondolkozásmódot kell cserélnem, és más oldalról közelíteni, de a gyerekkönyvnél, mintha agyat is cserélnék. Úgy gondolkozni, úgy látni, mint egy alsós - ez iszonyúan nehéz.

Van valami különös szokásod írás közben?
Különös nincsen. Szeretem végtelenítve hallgatni a számokat, szeretek hajnalban írni és megnézni a napfelkeltét. Egy vidám napfelkelte a legelrontottabb szöveg törlését is boldog fényekkel tudja körbevenni 😃

Íróként milyen műfajú könyveket szoktál olvasni?
Bármit elolvasok, mindig is mindenevő voltam. Mióta szerkesztőként egész nap szövegekkel foglalkozom, észrevettem, hogy pihenésképp egyre több szakkönyvet olvasok. Főleg társadalmi és pszichológiai témában.

Milyen volt a viszonyod a kötelező olvasmányokkal?
Imádtam őket. Mindent egy évvel korábban olvastam, amikor a nővérem bajlódott velük. Az arany embert legalább harmincszor olvastam, de a Tüskevár első oldalát is el tudtam mondani fejből. Aztán mindig elolvastam az írók más könyveit is.

Mit gondolsz most, az első megjelent regényedről? Változtatnál rajta, ha mai fejjel írnád? Miért ezt a műfajt választottad?
Nem változtatnék. A Calderon, avagy hullajelölt kerestetik egy fogadásból született. A mai napig jókat röhögök rajta.
A fantasztikumot meg nagyon szeretem, nem hiszem, hogy valaha is realista írásokat írnék.

Hogyan indul el egy-egy regény ötlete? Mi tud megihletni?
Mindig a szereplő jelenik meg először. Ebből a legélénkebb az volt, amikor más dolgot írtam, de elkezdett egy hang beszélni a fejemben, hogy utálja a hétfő reggelt, és mi az, hogy Gabriel arkangyal már megint tájcsizni akar. És ott morgott, mintha mögöttem állna
Őt még egyszer megírom regényben 😃

Nagyon "élők", emberiek, szerethetőek a szereplőid. Szoktál a való életből elemeket bevonni, akár személyiségjegyeket ismerősöktől stb. vagy inkább elzárkózol ettől?
Soha nem írok bele akarattal élő embert. Ezt tiszteletlenségnek tartanám, a másik személy elárulásának. Saját magamból merítek, pontosabban a kollektív tudattalanból. Mind tudjuk, milyen jónak lenni, irigynek lenni, szenvedni, félni, várni, szeretni. Érzéseket és motivációkat írok, és ezért tűnnek élőnek a szereplők. Meg a mellékszereplőknek általában van egy erős külső jegyük, főleg azért, hogy én is emlékezzek rájuk, és ne keverjem össze őket írás közben 😊

Calderonnál megjelenik a japán kultúra. Miért pont ezt választottad?
Ezt ismerem a legjobban. Kamaszként olvastam A sógunt és nagyon megfogott a japán kultúra, rengeteg ismeretterjesztő könyvet olvastam utána. Akkor kezdtem teázni is. Most is van a házban bonsai és szép teás doboz 😊

Van-e olyan téma/stílus, amiben biztosan nem írnál?
A horror. Mióta vidéken élek, és a hátsó kertre négyméteres üvegablak néz sötétítő nélkül...miközben a kertem mögött egy denevéres erdő kezdődik... hát, megfontolom az ilyesmit 😊 Tavaly volt egy novellaötletem, ami a környéken játszódott volna, és az ijesztő az volt, hogy csak körbenéztem, milyen jeleket lehetne beletenni, és egy nap alatt találtam - még a Tescoban is. Aztán az egyik jelenet az lett volna, hogy a főhős egyetemista fia megjelenik éjjel kint az üvegablak mögött, ám ő tudja, hogy a kölyök Pesten alszik. Hát nem éjjel megjelent a lányom az üvegajtó mögött, miközben úgy volt, hogy Pesten alszik? No, ezek után nem erőltettem a novella megírását... 😃 És vettem rolót, biztos, ami biztos 😜

Számodra mi a legnehezebb az írásban?
A fókusz, és az, hogy ne írjam túl a sztorit. Sokkal többet tudok a világról és a szereplőkről, de csak azt kell elmesélni, ami a sztorihoz tartozik. Ez pedig nem könnyű, gyakran hosszú szövegrészleteket dobok ki, hogy feszes legyen a regény.

Mi a kedvenc könyved vagy melyik mű volt rád a legnagyobb hatással?
Orson Scott Cardtól A hetedik fiú. Érdekes módon nem szeretem Card stílusát, mindig pár oldal, mire belerázódom, de nagyon megfogott az a természetesség, ahogy a lélektani folyamatokat egy ecsetvonással ír meg, és ahogy a hitet ábrázolni tudja. Ezt iszonyatosan nehéz.

Számítottál rá, hogy a könyveidet ennyien fogják szeretni? Hogy kezeled a hírnevet?
Nagyon aggódtam, hogy legalább a nyomdaköltség visszajöjjön 😊
Nagyon nehéz indulás volt, hiszen a Könyvmolyképzőnél én voltam az első sci-fi író, ráadásul olyan olvasókat kellett meggyőzni, hogy az űrben is történhetnek izgalmas dolgok, akik nem igazán szerették a sci-fit. A Scar megjelenését úgy beszéltük meg a kiadóvezetővel, hogy menjen ki elsőnek a Calderon, mert az könnyebben befogadható. A Scar nemcsak sf, de vallási téma is. Melyik épeszű ember szeretne önként vallásról olvasni? De most komolyan? 😜
Hírnév nem tudom, hogy van-e, de nem is szoktam vele foglalkozni. Látom, hogy sok író szorong, hírnevet akar, vagy épp írással szeretne valaki lenni, de valójában mindez csak egy díszlet az élet igazi nagy dolgai mellett. Ennél sokkal fontosabb, hogy életünkben jó döntéseket hoztunk-e, és hogy merjük-e bejárni a legnagyobb kalandot, és megismerni önmagunkat. Nekem az írás kikapcsolódás, és a netes aktivitásom is gyakran azért történik, mert süt a nap 😊

Van bakancslistád? Ha igen, meg lehet tudni a legelső pontját?
Elég rossz vagyok kétkezi dolgokban, de most megpróbálok fúrni-faragni megtanulni, és építeni egy fedett teraszrészt. Ha eltűnök a netről, akkor rám dőlt 😃

Ha nem író lennél, illetve nem a mostani munkád űznéd, mivel foglalkoznál?
Pszichológiát tanítanék középiskolákban.

Milyen könyv(ek) várható(ak) tőled az idén?
A Vágymágusok 1 - Álruhában biztosan kijön 😊 Az már a tördelőknél, és a borítóterven is az utolsó simítások zajlanak.
Az Artúr kapcsán van némi bizonytalanság. Még szerkesztjük, de utána a nyomdai időpontokon múlik a dolog. Sajnos egyre gyakoribb a technikai hiba, a feltorlódó könyvek, úgyhogy még ezt nem merem száz százalékra ígérni.


Köszönöm a lehetőséget és az írónő kedvességét is! Hamarosan ismét jelentkezni fogok újabb interjúkkal 😊


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése