7/22/2019

Sabaa Tahir: Szunnyadó parázs

Eredeti cím: An Ember in the Ashes
Eredeti megjelenés: 2015
Kiadó: Cartaphilus
Sorozat: Szunnyadó parázs I.
Oldalszám: 446
Fordította: Ruzsa Kata

Fülszöveg:
"Laia ​rabszolgalány az írástudók népéből. Elias katonanövendék a harcosok közül. Egyikük sem szabad: mindketten a birodalom könyörtelen rendjének rabjai. 
A harcosok birodalmában az ellenszegülést halállal büntetik. Akik nem kínálják fel életüket és vérüket a császárnak, azok azt kockáztatják, hogy szeretteiket kivégzik, a birodalom elpusztít mindent és mindenkit, ami és aki kedves számukra. 
Ebben a kíméletlen világban él Laia, akit a bátyjával együtt nagyszüleik nevelnek. A kis család szegényesen tengődik napról napra. Igyekeznek kerülni a birodalom figyelmét, hiszen sokszor tanúi lehettek annak, mi történik az olyanokkal, akik szembeszegülnek a hatalommal. 
Ám amikor Laia bátyját lázadás vádjával lefogják, a lány nehéz döntésre kényszerül. Az Ellenállás titkos csoportjának tagjai segítséget ígérnek neki testvére kiszabadításához, de cserébe azt kérik, hogy legyen a kémjük a harcosokat kiképző Sötétszirt katonai akadémián, ahová a kegyetlen parancsnoknő szolgájaként kerül be. 
Munkája során Laia megismerkedik Eliasszal, aki évfolyamelső az akadémián, az avatás küszöbén áll. Mégis szökésre készül, pedig pontosan tudja, hogy ezért kínzás és halál jár. Ám Elias már nem hisz abban, hogy a harcosok kegyetlensége a birodalom érdekén kívül egyéb ügyet is szolgálna, és meg akar szabadulni a zsarnokságtól, melynek fenntartására kiképezték. 

Laiával hamar ráébrednek, hogy a sorsuk szálai összefonódtak, és hogy a döntéseik akár a birodalom jövőjét is megváltoztathatják. Vajon összeütközik és harcban szétrobban, vagy éppen eggyé olvad a két fiatal világa?"





Történt egyszer, hogy bementem a kis helyi élelmiszerboltba és mint mindig, most is átnéztem a könyves forgót. Sosem tudni micsoda kincseket lehet találni. Ráakadtam a Szunnyadó parázsra 499 , Ft-ért, de visszatettem. Hazajövök, szétnézek a molyon, erre látom, hogy az egyik követettem végtelenül megörül ugyanennek a könyvnek, ugyanennyiért és ettől kíváncsi lettem. Megnéztem a könyv adatlapját és elképedtem. 95%-on állt az értékelése, nem akartam elhinni. Elolvastam a fülszöveget és rá kellett jöjjek, hogy egy nagyon érdekes történet lapulhat a borító mögött.
Másnap visszarohantam a boltba és megvettem.


Ahogy a történetemből is látszik igenis sokat számít a borító, ha nem ismeri az ember az adott könyvet. Sűrűn elcsábít egy-egy borító, de elég ha csak képes felhívni a figyelmem. Rengeteget számít. Az angol kiadásra sokféle borító létezik, de ahogy nézegettem bármelyik jobb lett volna. Viszont egy különösen megragadta a figyelmem, teljesen más benyomást kelt.
Forrás: Instagram

Személy szerint nekem ez a magyar borító egyáltalán nem tetszik. Jellegtelen, semelyik része nem utal arra, hogy milyen csoda lapul a borító mögött. Ugyanis már itt kijelenthetem, hogy bármikor leköröz a saját műfajában egy felkapott, túlajnározott könyvet. Bármikor! Ilyenkor mindig vérzik a szívem, hiszen ez a történet is megérdemelné, hogy itthon is népszerű legyen, mivel minden megvan benne, sőt...

A könyv elején kicsit megismerkedünk Laia életével, épp csak belepillantunk, amikor minden megváltozik.
Ezzel párhuzamosan Elias életébe is elkezdünk belelátni. Érdekes, hogy pont kettejük szemszögéből követjük az eseményeket, hiszen Laia számára Elias, ellenség, Maszk, egy különlegesen kiképzett, kegyelmet nem ismerő katona.
Laia bátyját árulás vádjával elhurcolják, így nem marad más választása, mint felvenni a kapcsolatot az Ellenállással. Ezután egyszer csak egy lehetetlen küldetésben találja magát, ugyanis Sötétszirt rideg, kegyetlen parancsnokának személyi szolgájává válik, hogy kémkedjen.

Laia nagyon esetlen és idegesítő az első fejezetekben. Erősen kezdtem megkérdőjelezni a százalékos értékelést a molyon, de Elias részei átsegítettek ezen a részen, miután már mindketten Sötétszirten voltak nem tudtam letenni a könyvet, csak ez kattogott a fejemben, annyira kiszámíthatatlan. 

Mind a világ, mind a szereplők rendkívül kidolgozottak, viszont sosem volt szájbarágós. Az írónő valahogy úgy fonta a szálakat, hogy oda sem figyeltem, de már értettem mindent, tisztában voltam vele, hogy ki-kicsoda, milyen szerepe van a történetben stb. Egy mondat sem volt benne, ami unalmas volt. 

Váltott szemszögű a könyv, de nem csak a két főszereplőt ismerjük meg, minden szereplő saját egyéniséggel rendelkezik, az ő sorsuk is átfonja a fő történetet.
Laia jelleme hatalmas változáson megy keresztül és igencsak motiváló.

A világ az arab mesevilágot idézte. Sivataggal, karavánokkal, piaccal. Tökéletes volt a hangulat, amit csak fokozotak a mondavilágból megelevenedő teremtmények. Ifritek, dzsinnek gúlok stb. Ezek az apró, finom dolgok tetté tökéletessé.

A történet pedig megdöbbentően jó. Brutális, lebilincselő, kiszámíthatatlan és rendkívül izgalmas. Hiába tűnik sablonosnak, sehol nem volt az. Semmihez nem tudom hasonlítani, aki szereti a műfajt, annak kötelező darab!

Értékelésem: 5 / 5 Kedvenc!


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése