3/02/2020

Utam a felsőfokú angol nyelvvizsgáig


A felsőfokú angol nyelvvizsgára mindig is úgy tekintettem, mint valami lehetetlen, elérhetetlen álom. Annyira tartottam tőle, hogy nem is fordult meg a fejemben, hogy megpróbálom. Elkönyveltem, hogy úgy sem menne, holott igazából semmit nem tudtam róla.

Majd tavaly szembejött velem egy lehetőség, találkoztam egy felsőfokú angol nyelvvizsgára felkészítő intenzív kurzussal és nem tudtam kihagyni. Jelentkeztem, megírtam a felvételi tesztet és vártam. Végül hívtak, hogy sikerült, bekerültem. Elsírtam magam.
Innentől kezdetét vette a kicsivel több, mint 4 hónapos kalandom az angol nyelv rejtelmeibe.
Annyit talán még érdemes tudni, hogy B2-es nyelvvizsgával indultam neki (ez adott egy kis biztonságérzetet a felvételinél) és minden nap használom az angolt, akár filmnézés, olvasás vagy beszélgetés miatt.

A tanfolyamon rengeteg anyagból tanultunk és főként ezért írom ezt a bejegyzést, hátha valakinek hasznosak lesznek a tapasztalataim, ugyanis ezek a könyvek tényleg zseniálisak, rengeteget segítettek, szuper volt belőlük tanulni.

Kezdem is az elején, és olyan sorrendben fogok haladni, ahogy a tanfolyamon is jöttek:

Raymond Murphy: English Grammar in Use

Fontos kiemelnem, hogy ez a könyv B2 szintű! DE! A tanárnőnk is elmondta a kurzus elején, hogy valószínűleg kérdőn nézünk rá, hogy C1-es kurzuson miért B2-es könyvből tanulunk, de bízzunk benne, ez a jó megoldás. Tapasztalatai alapján hiába dolgoztak a C1-es könyvből az addigi csoportokkal, annyira meg kellett szilárdítani a nyelvtani alapokat, hogy így is úgy is kellett egy nyelvtant összefoglaló könyv. 

A legjobban pedig azért szeretem ezt a könyvet, mert körülbelül minden nyelvtant összefoglal minden fontos tudnivalóval 1 oldalban, majd jön egy másik oldal a gyakorlásával és ennyi. A következő oldalon másik nyelvtan, másik gyakorlás. Nem húzza, nem kell még másik 10 oldalon ezzel foglalkozni, nagyon haladós közben pedig teljesen érthető.

Sok-sok hézag volt a nyelvtani tudásomban amit vagy rosszul tanultam meg még anno vagy sosem sikerült megértenem, de ez a könyv helyretette. Egységes rendszerben látom a nyelvtanokat és ezt ez a könyv tette lehetővé. Szerintem minden angolt tanulónak nagyon hasznos lenne ez a könyv, sziklaszilárd alapot segít kialakítani, amire bátran lehet építkezni.


H. Q. Mitchell: Traveller - Advanced C1 Student's Book



Az előző könyvvel nagyjából két hónapig foglalkoztunk, majd áttértünk a Traveller könyvekre, amelyek már C1-es szintűek voltak. Tankönyv, munkafüzet és szótárkönyv.

Itt is csak azt mondhatom, hogy nagyon szerettem őket. A tankönyvvel különböző témák szerint voltak csoportosítva a tananyagok. Minden lecke egy Reading résszel kezdődött, majd voltak nyelvtant gyakorlós feladatok. A nyelvtant gyakorlós feladatoknál inkább felhívta a figyelmet, hogy mire érdemes adott nyelvtannál figyelni, itt inkább már a finomságokra kellett odafigyelni, ezért volt végtelenül hasznos az a biztos alap, amit az előző könyv kiépített. Előfordultak még hasonló jelentésű szavak, amelyeket példamondatok segítségével próbáltak a fejünkbe verni. Ezek sok esetben elég nehezek voltak, de engem nagyon érdekelt.
Majd Listening, Writing és Speaking részt gyakoroltató feladatok jöttek. 

Őszintén megmondom, hogy én a munkafüzetet nem szerettem, nem is igazán használtam. A nyelvtant és a leckében előforduló szavakat gyakoroltatta, de valahogy sosem tudtam megszeretni. A munkafüzet ilyen itthon megoldós, leellenőrzős gyakorlat lett volna, de én hamar passzoltam. Hasznosabbnak éreztem, a többi könyvet.

Végül pedig a szótárkönyv.  Voltak benne érdekességek, de nagyon jól össze vannak szedve a különböző témákhoz tartozó C1-es szavak. Személy szerint a kifejezéseket szerettem a legjobban. Sokkal árnyaltabbá tette a beszédem és a kifejezőkészségem. Igaz, ennél nincs mese, le kell ülni és be kell magolni. Értelemszerűen nem fog menni az egész könyvet bemagolni, de érdemes a fontos dolgokra koncentrálni. Én kihúzgáltam magamnak, amik valamiért egyből megragadtak, vagy sokat használtuk a könyvben, illetve rengeteg kifejezést. Állandóan ezt a könyvet bújtam ha volt időm, és minél többet néztem, annál inkább megragadtak.




LanguaCert nyelvvizsgára mentem, így a kurzus végén ezekből a könyvekből gyakoroltunk a végső hajrában.
Ezek a könyvek leginkább a tanárnőnknek voltak meg, kivétel az első könyv, mivel az úgy ahogy volt megoldottuk. Abban komplett nyelvvizsga feladatok voltak, ugyanúgy, mint a vizsgán. Ez azért volt hasznos, mert mire odakerültünk oda-vissza tudtuk a feladatok felépítését, mi miután jön stb.

A második könyvvel annyira nem foglalkoztunk.

A kék könyv pedig a Speaking részhez volt hasznos, bár szerintem ez sem olyan feltétlenül szükséges, én elvoltam nélküle, a témákhoz kapcsolódó kérdésekből kaptunk fénymásolatot, azokat átnéztem, de sok figyelmet nem szenteltem neki, inkább a szavakat tanultam.

Mindemellett a szóbelire youtube videókkal is készültem, mondjuk ezzel , és megnéztem az összes LanguageCert vizsgavideót. A listeningre pedig a TED  Talk videók segítettek sokat.

Nos összességében ezek voltak a tapasztalataim. Régebb óta terveztem már ezt a bejegyzést, viszont addig nem akartam megírni, még nem tudom az eredményt. Jelentem, sikerült :)
Mindenkit arra buzdítanék, hogy vágjon bele! Nem annyira félelmetes, mint elsőre tűnik :)
Ha esetleg felmerült valakiben kérdés, hozzászólásban várom :)

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése