9/02/2018

Neal Shusterman: Scythe

Sorozat: Arc of a Scythe I.
Kiadó: Walker Books
Kiadás éve: 2016
Oldalszám: 450

Fülszöveg:
"Two teens are forced to murder—maybe each other—in the first in a chilling new series from Neal Shusterman, author of the New York Times bestselling Unwind dystology.
In a world where disease has been eliminated, the only way to die is to be randomly killed (“gleaned”) by professional reapers (“scythes”). Citra and Rowan are teenagers who have been selected to be scythe’s apprentices, and—despite wanting nothing to do with the vocation—they must learn the art of killing and come to understand the necessity of what they do.
Only one of them will be chosen as a scythe’s apprentice. And when it becomes clear that the winning apprentice’s first task will be to glean the loser, Citra and Rowan are pitted against one another in a fight for their lives."

Saját fordítás:
"Két tinédzsert arra kényszerítenek, hogy gyilkoljanak - talán egymást - Neal Shusterman, az Unwind disztológia írójának legújabb borzongató sorozatának első részében.
Egy világban, ahol nincsenek betegségek, az egyetlen mód a halálra, ha véletlenszerűen megölnek ("begyűjtenek") hivatásos kaszások. Citra és Rowan tinédzserek, akiket kiválasztottak kaszás tanoncnak, így - annak ellenére, hogy nem érdekeltek a hivatásban - meg kell tanulniuk az ölés műveszetét és meg kell érteniük a hivatás fontosságát.
Csak az egyikük válhat kaszás tanonccá. Amikor világossá válik, hogy a nyertes tanonc első feladata lesz "begyűjtenie" a vesztest, Citra és Rowan egymás ellen kezd harcolni egy halálos küzdelemben.

Régen olvastam angolul és egyébként is egy ideje már piszkálja a kíváncsiságom ez a könyv. A borító egyszerű, de valamiért mégis megfogott, a fülszöveget elolvasva pedig elkönyveltem magamban, hogy ezt el kell olvasni.

Először is, számomra a nyelvezete nem volt bonyolult, könnyen követtem, nem szótáraztam sokat, így nem mondanám nehéznek, szerintem nyugodtan meg lehet vele próbálkozni.

Rátérve a történetre, már a legelején beszippantott. Nagyon tetszett ahogy, meg van írva. Semmi különlegesség mégis egyből magával ragadott, egy percre sem zökkentem ki.


Az elején betekintést nyertem Citra és Rowan tanoncság előtti életébe. Megismertem a kapcsolataikat, a családjaikat és ezzel párhuzamosan hozzászoktam a világhoz.
A történet egy olyan világban játszódik, ahol már nincsenek betegségek, balesetek, katasztrófák, semmi, csak a nagy tökéletesség. Minden optimálisan ki van számolva, felszámolták az éhséget, szó szerint minden tökéletesen működik, az emberek halhatatlanok (szinte). Ha valaki mégis meghalna, akkor egy újraélesztő központba viszik és egy kis idő elteltével emberünk jobb, mint újkorában. Így szinte lehetetelen meghalni, ezért is lépnek a képbe a kaszások. Ők végzik el azt a munkát, amit egyébként a természet vagy balesetek oldottak meg.
Citra és Rowan véletlenszerűen találkozik egy kaszással, azonban ettől megváltozik az egész életük. Valamiért mindkettejüket felveszi a tanoncának, azonban sosem volt még egy kaszásnak sem két tanítványa egyszerre, ami súlyos következményekkel jár...

Már az elején bele kell kötnöm a világfelépítésbe, mert sokminden nem tiszta. Van pár tényező, ami mégiscsak tényleges halállal jár. Ilyen, ha teljesen elég valaki, kilövik a világűrbe stb. Sőt az emberekben vannak gyógyító és fájdalomcsillapító sejtek, nevezzük "mütyürkéknek". A mütyürkéket ki lehet kapcsolni, tehát azon is elgondolkoztam, hogy mivan ha valaki csak kikapcsolja őket és olyan helyre megy, ahol tuti nem tudnak neki segíteni... Nos igen, vannak buktatói, de egy idő után beszippantott így már nem kötekedtem.

Nagyon morbid a téma, hiszen végig a halál körül forog az egész. Alapból kerülöm a témát, nem szoktam róla olvasni, de most nem tudtam abbahagyni. Olyannak éreztem magam, mint a katasztrófa turisták, tudom, hogy borzasztó, de mégsem tudom abbahagyni, muszáj tudnom, hogy mi történik.

Emellé még elképesztően fordulatos. Olyan csavarok vannak benne, amelyekre nem is számítottam és a végén még egyet csavart rajta az író. Csak pislogtam.
A szereplők hitelesek, teljesen illettek a történetbe és átéreztem a problémáikat, a megoldásnál pedig leesett az állam. Zseniális.
Két kaszás pedig teljesen elvarázsolt. Scythe Faraday és Curie minden megnyilvánulását imádtam olvasni. Nagyon szeretem a bölcs, megfontolt, tanár karaktereket és ők ketten mindent megtestesítettek, amiket egy ilyen karakternél elvárok.
Goodreadsen láttam, hogy YA, tartottam is tőle, de szerencsére semmilyen YA jellemzőt nem tudtam felfedezni, pedig nagyon ki vagyok rájuk élezve. Nem idegesített semmi, a szereplők sem kínlódtak feleslegesen és a problémák is teljesen a sztorihoz illettek.

Összességében egy nagyon fordulatos, izgalmas és egyedi történettel ismerkedtem meg. Ebben az évben sűrűn kínlódok az olvasmányaimal, de ezt alig tudtam letenni és még utána is azon gondolkoztam, hogy vajon mi fog történni.
Biztos, hogy el fogom olvasni a következő részt, kíváncsi vagyok ,mi mindent rejt magában a sorozat. Az első könyv után nagyon ígéretesnek tűnik.

Értékelésem: 4,5 / 5

A végkifejlet után nagyon szívesen megadnám az 5 csillagot, de volt pár dolog, amibe bele tudtam kötni, pl. a világfelépítésnél, valamint ez egyébként is az első könyv, ahhoz képest pedig zseniális, tudnom kell még tovább fokoznom a csillagozást :D

Idézetek, amik megfogtak:

~ "Nothing we learn is useless" ~

~ "The world has a talent for rewarding bad behavior with stardom" ~

~ "I think all young women are cursed with a streak of unrelenting foolishness, and all young men are cursed with a streak of absolute stupidity." ~



0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése