12/13/2020

Borbás Edina: Zárva ~ Előolvasás ~

Megjelenés éve: 2020

Kiadó: Álomgyár

Oldalszám: 346

Fülszöveg:

"Két zárkózott lélek egy érintésmentes világban.
A 2000-es évek elején végigsöprő világjárványok új időszámítást hoztak az emberiség életébe. 2034-re természetessé válik az érintésmentes lét és a kéthetes karanténprotokoll, ami bármikor, bárhol bekövetkezhet.
A 24 éves Michelle állásinterjúra siet San Francisco legmodernebb toronyházának legfelső szintjére, ám a lift a harminckettedik emeleten megáll, és Orix, a ház mesterséges intelligenciája bejelenti a karanténállapotot.
Az ismeretlen utastárs, Bruce, azonnal tudja, mi vár rájuk, hisz ő alkotta meg a rendszert: két hétre a toronyház „fogságába” estek…
A hallgatag, távolságtartó sztárprogramozó férfit és a fájdalmas titkát mélyen őrző lányt Orix összezárja a harminckettedik emeleten, és az idegenekből hirtelen lakótársak válnak…
Gyűlölet, szenvedély és egy gyötrelmes titok kerül felszínre a lelket próbáló két hét során Borbás Edina új regényében."


Rekord idő alatt olvastam el, habár legszívesebben egy ültő helyemben kiolvastam volna.

Nehezen tettem le, ha muszáj volt, akkor is a történeten jártak a gondolataim.

2035-ben járunk, amikor egy vírus jelenléte általánossá vált és bármikor bejelenthetik a karanténállapotot. Az emberek körében általánossá vált a 1,5 méteres távolságtartás, a maszk és az érintésmentes élet. Sőt mi több, az érintés és a távolságtartás megszegését a törvény bünteti. Bizonyos kor felett az anyák sem érhetnek hozzá gyermekeikhez, egyéb társas érintkezésre pedig a virtuális térben van lehetőség. A technika rendkívül fejletté vált, kialakult a virtuális tér, amelyet annyira meg lehetett szokni, hogy a való élettel sokan nem tudtak mit kezdeni. A virtuális térben mindenki bátrabb és csapongóbb, ugyanis nincs felelősség.

"Talán ez a baj a világgal. Minden csak látszat, és semmi sem valódi."

Kicsit visszatérve a fő szálhoz, Michelle állásinterjúra tart. Nem elég, hogy meg kell szoknia a felhőkarcoló mesterséges intelligenciájának labilis idegrendszerét, még egy férfival is bennragad egy liftben, ugyanis beszabadul az épületbe a vírus, így azonnali karanténállapotot rendelnek el. Vajon mit tesz az összezártság és a távolságtartás hosszútávon?

Már az első oldalaktól kezdve megfogott valami. Jellemzően nem szeretem a túl sci-fis, technika-orientált történeteket, de itt ezzel egyáltalán nem volt problémám, nem volt sok, a világ megértéséhez kellettek ezek az információk.

A legelején bonyodalomba keveredünk a mesterséges intelligenciával, ami felkeltette a kíváncsiságom, ez pedig az egész könyvön kitartott.

Jól felépített világba csöppentem, egyedi történettel, kidolgozott szereplőkkel. Miközben olvastam pont azon gondolkoztam, milyen érdekes lesz ezt a könyvet megmutatni a későbbi generációnak, hogy azért mi is átéltünk valami hasonlót.

Viszont a szerelmi szálat egy kicsit instantnak éreztem, mégis rendkívül kedveltem. Annyira elsodortak az események, kedvelhetőek a szereplők, és betudtam a karanténnak, hogy örültem a fejleményeknek. Bár a féltékenykedés és önmarcangolás néha súrolta a határaimat.

Viszont az önmarcangolásról jut eszembe. Nagyon fontos témákat érint. Nem árulok egy nagy spoilert így elmondom, hogy Michelle egy komoly betegséggel küzdött, ami miatt elveszítette a fél mellét, ebben a világban pedig már nem engedélyezik az esztétikai műtéteket. Ez sok vívódást és lelki küzdelmet okozott a számára, viszont fontos dologra hívja fel a figyelmet, az önelfogadásra, nagyon értékeltem, hogy egy ilyen súlyú probléma is szerepet kapott a lapok között. 

Az előbb említettek miatt, de ha visszatérek a vírusra és mindarra, ami az embereket éri ebben a világban komoly problémák kerülnek terítékre. Pont ezért nyert meg ennyire ez a könyv, mivel rendkívül mély és rengeteg mondanivalóval rendelkezik, mindemellett letehetetlenül izgalmas.

Összességében számomra hatalmas (!!!) kellemes meglepetés volt. A világ azonnal berántott és egészen addig nem engedett, amíg az utolsó oldalt el nem olvastam. Utolsó oldal, tényleg, jut eszembe... nem lehet így abbahagyni! Még jobban kíváncsi lettem, hogyan másznak ki a slamasztikából.

Aki nem szereti a sci-fit, mint én, ne rettenjen meg a könyvtől, egyáltalán nem éreztem sci-fisnek, pusztán egy új világnak, amit jó volt megismerni. 

Számomra egy teljesen új élmény volt, könyvben nem találkoztam még hasonlóval, egyedi, minden túlzás nélkül letehetetlenül izgalmas, mindemellett számos mély mondanivalóval rendelkezik, na meg egy újabb könyves  álompasival több :P

Ráadásul volt valami hátborzongató erről olvasni a jelenlegi helyzetben...

Köszönöm az Álomgyár Kiadónak a lehetőséget!


Értékelésem: 4,5 / 5


Kedvenc idézetek:


"Minél többet tekergetem az agyam, annál több elméletet gyártok rá, miért nem vagyok képes megtenni."
"A hibáid tesznek egyedivé (…)"
"…az emberi természetet még az alkotmány sem tudja irányítani."
"Mindig is lesznek olyanok, akik többnek és jobbnak érzik magukat másoknál."


További képek forrása: pinterest.com

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése