2/16/2021

Pamela Binnings Ewen: Párizs királynője


Eredeti megjelenés:
2020

Eredeti cím: The Queen of Paris

Megjelenés: 2021

Kiadó: 21. Század

Megvásárolható: 21. Század Kiadó

Fordította: Perlényi-Chapman Eszter

Fülszöveg:

"Coco ​Chanelt a legendás divattervezőt kifinomult stílusáért csodálják – amiatt a bizonyos ikonikus kis fekete ruha miatt –, leghíresebb kreációja a részegítő illatú Chanel No. 5 parfüm. A közismert figura mögött azonban bonyolult személyiség lakozik, akit intrikák értek, akiről sokféle gyanús pletyka terjedt. E regény lapjain megelevenedik a második világháború, Párizs négy éven át tartó német megszállása és Chanel titkos élete ebben a zűrzavaros időszakban.

Coco Chanel tudott könnyed, vidám, nagyvonalú lenni, ám kegyetlen, számító, manipulatív is. Miközben a Wehrmacht masírozott a Champs-Élysées-n, Chanel ott találja magát a Hotel Ritzben, a Reich főparancsnokának oldalán. Chanel az ellenség markában magánháborút indít, hogy kiszorítsa tulajdonrészéből zsidó üzlettársát, Pierre Wertheimert. Wertheimer az elharapózó antiszemitizmus miatt az Egyesült Államokba menekül, és magával viszi a Chanel No. 5 összetevőinek titkos receptúráját. Coco nem bízik meg a férfiban, amikor az New York külterületén be akarja indítani a gyártást. Célja, hogy egyedüliként birtokolja a márkát.

Miközben Párizs a németek uralma alatt sínylődik, Coco mindent megtesz a túlélésért. Nehogy leleplezzék sötét titkait, még a kollaborációtól sem riad vissza. Német kém lesz belőle, az F-7124-es számú ügynök, fedőneve: Westminster. Miért vetemedett erre? Meddig kell merészkednie, hogy viharos múltja többé ne kísérthesse a jövőjét?"

Rendkívül kíváncsi voltam a könyvre, mivel nagyon érdekelnek az erős női karakterek, valamint mindez a kedvenc témámmal, a II. Világháborúval volt átszőve. Több, mint ígéretesnek tűnt. Ráadásul elképesztően szép a borító, sőt mivel keményfedeles, a belső borító is rendkívül elegánsra és különlegesre sikerült.

Elöljáróban nem sok mindent tudtam Coco Chanelről, illetve szerintem annyit, amennyit mindenki más is. Ismertem a nevét, tudtam mivel foglalkozott, miről híres és azzal is tisztában voltam, hogy nem egy egyszerű teremtés és eléri, amit akar.

Nagyjából Coco teljes életére rálátásunk nyílt. Érdekes volt végigkövetni, hogy bizonyos események, hogyan képesek egész életre kiható hatást gyakorolni egy egyénre. Voltak részek, ahol kicsit butácskának tartottam, így ezt nem igazán tudtam beilleszteni a róla kialakult képembe, de kezdtem rájönni, hogy minden hibáját kielemezte és a kezdeti botlásai tették azzá, aki volt. Minden benézett lehetőség vagy olyan ember, akiben nem kellett volna megbíznia hozzáadott a jelleméhez.

Mivel II. Világháború, mondanom sem kell, hogy egy újabb részletet ismerhettünk meg az akkori borzalmakból, ezúttal a franciák és az úri hölgyek szemszögéből. A történet kiválóan bemutatja, hogy mennyi mindenen kellett átmennie egy olyan nőnek, aki nem elégedett meg annyival, hogy keresztülnéznek rajta. Mindig véghezvitte, amit akart és nem futamodott meg senkitől. Sokszor úgy éreztem, hogy nem annyira független, mint ahogy beállították. Nagyban függött a férfiaktól vagy lehet így használta ki őket, ezt még mindig nem tudtam eldönteni, de valószínűleg ez volt az egyetlen mód, hogy túléljen. Ezt pedig tökéletesen csinálta.

Az egész történeten keresztül végigvonul egy fő bonyodalom, amire keressük a megoldást. El akartak tőle venni valamit, ami nagyon fontos volt számára, így ezért körömszakadtáig harcolt.

Viszont nem elég a háború, az, hogy ki akarják forgatni a vagyonából, még kénytelen kémkedésre adni a fejét, ami nagy belső vívódást vált ki benne. Innentől kezdve tényleg letehetetlenné válik és el is feledtette velem, hogy butácskának gondoltam, mivel olyan húzásokkal keveredik ki a kutyaszorítókból, hogy csak pislogtam.
Összességében valóban letehetetlen regény. Nagyszerűen bemutatja, hogy az akkori nőknek mit kellett átélniük, főleg, ha erős akarattal áldotta meg őket a sors. Néhol nekem nagyban függött a férfiaktól, de nem hinném, hogy létezett volna más út az akarata érvényesítésére. Egy-két ponton a nevek és a politikai helyezkedések soknak bizonyultak, de ez nem változtat a tényen, hogy rendkívül izgalmas. Kiválóan bele tudtam magam képzelni a II. Világháború által okozott zűrzavarba, bár a megszokottaktól ellentétben, ezúttal egy úri hölgy szemén keresztül láthattam, ami jelentős szemléletváltás volt. Annyi szent, hogy megharcolt azért, ami az övé volt és nagyon motiváló, hogy ilyen háttérrel hova küzdötte fel magát pusztán azzal, hogy mert más lenni, mint más, mert önmaga lenni.

Köszönöm szépen a lehetőséget a 21. Század Kiadónak!

Értékelésem: 4 / 5


Képek forrása: saját instagram

Kedvenc idézetek:


Elhatároztam, hogy senkiben sem fogok bízni, hogy vigyázzon rám, csakis önmagamban. Senkitől sem fogok függni, csakis magamtól.
Az árulás mély sebet tud ütni, de nem hagyja, hogy belehalj.
A hölgyek nem izzadnak drágám. A hölgyeknek csillámlik a bőrük.
Egy nő sosem veheti készpénznek a világban elfoglalt helyét.
Határozzátok el, hogy mindenért harcolni fogtok, amit az élettől akartok.


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése