12/29/2019

Bear Grylls: A lélek ereje

Eredeti cím: Soul Fuel
Kiadó: Jaffa
Kiadás éve: 2019
Fordította: Dési András György
Oldalszám: 400

Fülszöveg:
Bear Grylls a világ egyik leghíresebb természetjárója. Többször elment már az emberi erő legvégső határáig: kiállta a Brit Különleges Erők 21. SAS-ezredének hírhedt felvételi vizsgasorozatát, és ő lett a legfiatalabb hegymászó, aki feljutott az Everestre. De ez csak az egyik fele történetének. Tv-sorozataiból a magyar nézők is megismerhették a lehetetlent nem ismerő kalandort, aki most megosztja a nyilvánossággal, mi áll legvakmerőbb tettei hátterében. Az ejtőernyős ugrás során elszenvedett rettentő balesetétől kezdve a Grönland partjainál majdnem halálos tragédiával végződött hajós kalandjáig minden veszélyes vállalkozása során védte valami: a Krisztusba vetett hit.
Ebben a nyílt, merész és őszinte könyvben Bear többek között a barátság, a kudarc, a bátorság és a kockázat témakörét járja körül: rövid olvasni- és gondolkodnivalókat kínál, hogy segítsenek napjainkat békében, céltudatosan és hitben megerősödve tölteni. Ehhez elég naponta néhány percet szánni a Biblia tanításaira. A különösen fontos igék összeválogatása mellett a szerző megosztja velünk üzenetükhöz kapcsolódó gondolatait is. Hogy mindezt még színesebbé tegye, nemcsak saját élete fordulatos eseményeivel illusztrálja őket, de számos ismert kortárs vagy történelmi személy igaz történetét is feleleveníti.
Bear Grylls nem prédikál és nem térít, arra vezet rá, hogy a több ezer éves tanítások tökéletesen eleven, hasznos útmutatók a ma emberének is. Bear egyszerű, közvetlen, modern nyelven szól olvasójához, és bebizonyítja, hogy a mai napig nem írtak hitelesebb életvezetési tanácsadót, mint a Biblia. A tanítások az év minden napjára adnak egy csepp erőt, és a könyv végére érve az olvasó azt tapasztalja: e cseppek tengerré növekedtek benne.

Ebben az évben sűrűn nyúlok önismereti vagy életfilozófia-jellegű könyvekhez. Most ismét egy ilyen mű talált rám, Bear Grylls tollából.
Biztos a korommal jár együtt, de a hit egyre többet foglalkoztat, pont ezért rendkívül kíváncsi voltam mi rejtőzik a lapok között.

Természetesen voltak elképzeléseim, hogy mire számítok, miről szeretnék olvasni. Valamilyen egyveleget képzeltem el a kalandjai és mindennek a hitbeli vonatkozásairól. Mondhatnám, hogy ezt kaptam, de ez elég nyakatekert verziója az én elképzelésemnek.

Kisebb részekre van szedve a könyv, bizonyos kérdéseket, témákat jár körbe, ezekhez mérten van felosztva. Nos számomra ez sűrűn zavaró volt. Mintha mindig bele-bele kapott volna valamibe és még mindezen belül rengeteg volt az idézet a Bibliából, vagy mások gondolatai, mások világnézete. Egy ideig ezzel elvoltam, de a századik x oldal után nagyon idegesített. Az ő életére voltam kíváncsi, az ő élményeire, az ő elképzeléseire. Persze, benne volt az is, de ezekhez képest nem találtam relevánsnak, inkább visszhangja volt az eredeti gondolatnak.

Ahogy már az elején is írtam, egyre jobban foglalkoztat a hit, szeretek a kérdéssel foglalkozni. Azonban szerintem ez a legingoványosabb téma. Elképesztően nehéz róla írni, számtalan módon félremehet és én utána már nem tudom befogadni. Ezzel a könyvvel sajnos így jártam. Számomra itt túl sok feltételre volt kifeszítve ez az egész hit kérdés. Habár Bear Grylls még a könyv elején kiemeli, hogy nem szeret misékre járni, mivel számára az egyház túl szabályalapú és megkötött, ennek ellenére én pont ezt éreztem a könyvén. Így pont a fő momentummal, ami miatt a kezembe vettem, nem tudtam azonosulni.

Összességében, így az értékelés írása közben is lázasan gondolkozok, de egy eredeti gondolatot nem tudnék megemlíteni. Sokkal, de sokkal többet vártam ettől a könyvtől és most nagyot koppantam. Ez a terjedelem egyébként is végtelenül hosszú ehhez a formához és úgy érzem maga Grylls sem tudta ezt megugrani. Ismételgeti önmagát, másokat, de számomra még így sem szólt semmiről.

Köszönöm a recenziós példányt a Jaffa Kiadónak!

Értékelés 0,5 / 5 



0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése