8/10/2023

Elizabeth Gaskell: Észak és Dél

Elizabeth Gaskell Észak és Dél
Megjelenés: 1855 / 2023

Kiadó: Athenaeum

Fordította: Rakovszky Zsuzsa

Oldalszám: 696

Fülszöveg:

"Margaret Hale, egy idilli dél-angol városból, Helstonból a textiliparáról híres, északi Miltonba költözik szüleivel. A családi döntés oka az, hogy lelkész apja meginog az egyházban, és lelkiismereti okokból feladja hivatását. Margaret szenvedélyes és szókimondó ifjú hölgy, és mivel nehezen viseli anyja megromlott egészségi állapotát és a költözést, szigorú kritikával illeti új környezetét. A munkássztrájk kirobbanásának idején ismeri meg apja egyik tanítványát, a helyi textilgyár tulajdonosát, a tehetős és felettébb sármos John Thorntont. Margaret mélyen együttérez a nehéz sorsú munkásokkal, ám éppen emiatt képtelen objektívan megítélni a kialakult helyzetet. Hamar rá kell ébrednie, hogy Thornton céltudatossága, őszintesége és szenvedélye a sajátjához fogható. Margaret önnön érzelmeinek csapdájába kerül…"


Az Athenaeum Kiado Érzelmes klasszikusok sorozata keretében most az Észak és Dél kapott egy friss, lenyűgöző megjelenést, ami élőben még csodálatosabb. A klasszikusok világa eddig még viszonylag távol állt tőlem, ám, ahogy idősödöm, úgy szeretném egyre inkább felfedezni ezt a világot is és szeretném a hiányosságaim is pótolni.

Az alaptörténettel kapcsolatban kezdetben teljesen mást gondoltam, nem is tudom miért volt az az elképzelés a fejemben, de örülök, hogy ez a tévhit hamar tisztázásra került. A könyv kezdeti része tényleg magával ragadó volt számomra, könnyen bele tudtam képzelni magam a főhősnő helyzetébe, és a vidéki élet leírásai olyannyira valósághűek voltak, mintha csak ott lettem volna.


Azonban amikor elérkeztünk a költözés és a sztrájk eseményeihez, úgy éreztem, hogy néha túl mélyen ássuk magunkat a társadalmi leírásokba. Bár értem, hogy ezek fontosak a kor és a helyszín szempontjából, át is adta az akkori közhangulatot, ám mégis én elveszve éreztem magam a sorok között és kevésbé tudta lekötni a figyelmem.

Örülök, hogy az Észak és Dél történetével is megismerkedtem, bár úgy érzem számomra a történet elveszett a sok részlet között, mégis ha valakit érdekel a történelmi és társadalmi kontextus bemutatása, a történelmi kort szeretné jobban megismerni vagy éppen belelátni az akkori közemberek fejébe, mindemellett pedig azt sem bánja, ha egy fiatal lány és egy gyártulajdonos életét is végigköveti, mindenképp ajánlom. Nem a romantikán van az elsődleges hangsúly, ez engem egy kicsit meglepett, abszolút romantikus könyvre számítottam, a kor technológiai változásai és a munkásmozgalmak dominálnak leginkább, az utolsó néhány oldalon ébred fel igazán a romantikus szál.

Köszönöm a lehetőséget az Athenaeum Kiadónak!

Értékelésem: 3 / 5




0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése