12/06/2021

Mátrai Szilvia: Aki betölti a hiányt

Megjelenés: 2021

Kiadó: Álomgyár

Megvásárolható: Álomgyár

Oldalszám: 272

Fülszöveg:

"Vajon elég a nőnek a férfi és a férfinek a nő, hogy csillapítsák egymás lelkének sóvárgó éhségét?
Kollár Nelli bántalmazással teli gyermekkorát hátrahagyva sikeres pszichoterapeutaként dolgozik, nyugodt mindennapjai kutyája társaságában telnek, mígnem egyszer csak találkozik Tomival, aki miatt szédítő fordulatot vesz az élete.
Liptai Julcsi érzelmileg nélkülöző kislányból befolyásos nagyvállalati vezetővé küzdi fel magát, de negyvenes évei elején egyre erősödik benne a félelem, hogy már nem talál társat, és gyermeke sem lesz. Ekkor találkozik Szaszával, a tökéletes férj- és apajelölttel, aki ráadásul őrjítően vonzó.
Nyíri Kriszti, egykori biológus-kutató sorsa úgy alakul, hogy vidéki gazdálkodó életet kénytelen élni férjével és négy gyermekével. Esze ágában sincs házasságtörő viszonyba kezdeni, de amikor véletlenül Csabába botlik, ellenállhatatlan erővel zuhan bele a sok-sok év szeretettelen házasság okozta űrbe. Zuhanásából csak Csaba karja mentheti meg.
Mindhárom nő megéli a teljesség illúzióját egészen addig, míg Nelli kutyája ki nem szagol valami érdekeset.
Mátrai Szilvia első regénye lélektani korrajz a kiteljesedés kereséséről. Nelli, Julcsi és Kriszti sorsának különös összefonódásán keresztül jelenik meg a ma emberének egyik legnagyobb dilemmája: képesek vagyunk-e belátni, hogy hiábavaló a külső ingereket hajszolni, amikor valójában belső hiányosságaink miatt szenvedünk."


Mátrai Szilvia első könyvében egy mély és nehéz témához nyúl. A kiteljesedés témakörét járjuk körbe, ami a mai modern társadalmunkban egyre inkább összemosódik más fogalmakkal. Ezt a lélektani korrajzot 4 ember szemszögéből követhetjük végig. Három nő és egy férfi sorsának különös és furcsa összefonódásában keresi mindenki a maga válaszait.

Nelli, Julcsi és Kriszti mindannyian másféle háttérből érkeznek, más történetet cipelnek magukkal és más problémákkal küzdenek. Van közöttük egy békés megyei, kis településen élő, gazdálkodással foglalkozó 4 gyermekes, házas anyuka, egy nevelőotthonban nevelkedett, lelki sérült pszichológus, illetve egy párkapcsolati - és bizalmi problémákkal küzdő nő.

Mindannyian megtalálják a számukra tökéletes társat, ám valamiért úton-útfélen egymás útjába sodorja őket az élet.

Leginkább Nelli és Kriszti sorsán megyünk végig tüzetesebben. Kriszti jelenlegi életét, Nellinek a múltját ismerjük meg behatóbban. Kriszti esetében a megszokás és a jelenlegi élet terheitől való megszabadulás áll a középpontban míg Nellinek a múltban elszenvedett sérülései és lelki terhei.

Ám mindenki gondjaira gyógyírt jelent a megtalált férfi, aki minden ízében tökéletes, lesi minden szavukat.
A könyv elején igyekeztem felvenni mindenki életének a fonalát. Kellett idő még megszoktam, hogy kit hova kössek. Minden szál azonban egy pszichológus rendelőjében fut össze, a terápiás ülések biztos pontjai a könyvnek. 

Azonban, ahogy olvastam a könyvet kezdtem egy ponton gyanítani, hogy valami nem stimmelt. Valami el kezdett motoszkálni a fejemben és amikor rádöbbentem, hogy valójában mi az, ami eddig bökte a csőröm furcsálltam a felismerésem. Mivel ez a könyv legnagyobb csavarja nem fogom elárulni, azonban egy percig sem kételkedem, hogy vannak ilyen emberek.

A vége felé már rájöttem a könyv lényegére és érdekesnek is tartanám lélektani szempontból. Azonban számomra annyira elviszik a szereplők és főleg a női szereplők, hogy nem tudtam teljesen átérezni a mű mondanivalóját. 
Cseppet sem tudtam egy hullámhosszra keveredni a szereplőkkel, ami nagyban rontott a könyv élvezhetőségén számomra.

Azonban azt is be kell látnom, hogy én még nem voltam / nem éltem át ilyen élethelyzeteket, így részemről könnyűnek tűnne ítélkezni, amit maximálisan szeretnék is elkerülni.

Mivel a mai kor embere és annak igényei állnak a könyv célkeresztjében, úgy gondolom, hogy ebből a szempontból reális képet sikerült alkotni. Valaki állandóan keres valamit, tulajdonképpen maga sem tudja, hogy mit, csak kergeti azt, amitől majd kiteljesedik, de ez lehet, hogy soha életében nem fog beteljesedni.
A fülszöveg utolsó gondolatával maximálisan egyetértek: "hiábavaló a külső ingereket hajszolni, amikor valójában belső hiányosságaink miatt szenvedünk.". 

Ehhez a gondolathoz mérten sekélyesnek és felületesnek éreztem a szereplőket, vártam, hogy a végére a szereplők is rádöbbennek a fenti gondolatra, értéket vonzanak be a saját életükbe, de a végkifejletet nem tudtam hova tenni. Nem számítottam függővégre, vártam a tanulságot, bár lehet ehhez a következő könyvet is meg kell várnom.

Összességében érdekes könyv, amelynek megvan a maga mondanivalója, bár a szereplők felületessége többször elviszi a fókusz a mély gondolatok keresgélésről. Egyáltalán nem tudtam velük azonosulni, tőlem nagyon távol álló karakterek, azonban az vitathatatlan, hogy a könyv fő csavarja kellő mértékben elgondolkodtat és érdekes jelentéssel tölti meg az addig olvasottakat. 
Valóban ennyire felületesek lennénk? Valóban ennyire vakká tudunk válni, ha valaki belehelyezkedik abba a szerepbe, amit látni szeretnénk? Valóban elég pusztán csak ennyi?

Lélektanilag valóban érdekes, esetleg azt is el tudom képzelni, hogy ha valaki hasonló helyzetben találja magát, könnyebben ráismerhet, hogy valami nem biztos, hogy stimmel a megélt élethelyzettel. Egy szó, mint száz, sok gondolatot megmozgatott bennem, viszont a szereplők és a felületesség eltávolították tőlem a könyvet.

Köszönöm a lehetőséget az Álomgyár Kiadónak!

Értékelésem: 3 / 5


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése